Fråga: T.G.O.J Grön (en annan bild på DM) (Järnväg allmänt)

av Hans Broman, Monday, October 19, 2020, 08:20 (1279 dagar sedan) @ Rickard95

- - -
Jag har flera bilder jag kunde visa men jag har inte upphovsrätten till dem.
Hoppas på mer underlag.
Mvh Rickard

Jag har formulerat om det här inlägget radikalt:

Om bilderna du skulle vilja visa är tagna senast 1969 så är det upphovsrätt på dem endast om de har s k verkshöjd. Det beror på foton som inte är att anse som "verk" hör till en specialavdelning i upphovsrättslagen, och för dem löper skyddstiden ut femtio år efter slutet av det år då fotot togs.

För foton med verkshöjd löper, liksom för romaner m m, skyddstiden ut vid utgången av sjuttionde året efter det år då upphovsmannen avled.

Med verkshöjd brukar i juridiska handböcker menas "att alstret måste uppvisa ett mått av självständighet och originalitet". Någonstans har nämnts den tumregeln att frågan är om någon annan som haft tillgång till samma motiv skulle ha råkat kunna ta ett exakt likadant foto. Om svaret är nej, ligger det en prestation av skapande bakom fotot. Om svaret är ja, så är det fritt fram för andra att återge ett foto som tagits senast 1969.

Ytterst är det förstås domstol som avgör om ett foto har verkshöjd eller inte. Det är ytterst sällsynt att sådana frågor är uppe i domstol, så det finns inte mycket till rättspraxis att luta sig emot. Men det är tydligt att lagstiftaren på 1990-talet ansåg att de flesta foton som togs saknade verkshöjd.

Om bilderna du har inte är mycket kreativt och konstnärligt tagna, så har du nog rätt att visa dem för oss.


Hela tråden: