Fråga: T.G.O.J Grön (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Monday, October 19, 2020, 23:26 (1278 dagar sedan) @ Rickard95

Hej:-)
Merparten av de bilder jag har är från nätet. Den absolut bästa färgbilden på ett Grönt Ma har jag fått av en privatperson där jag lovat att inte sprida bilden.
Det får jag respektera. Jag kan dock höra mig för och se hur det ligger till.
Jag uppskattar era insatser i ett försök att reda ut färgerna.
Jag är dock förvånad över hur tankarna går kring bilden på de 2 nylevererade Bt loken.
Jag tycker bilden efter något justerande stämmer väl överens med övriga detaljer i omgivningen en frostig vinter/höstdag. SMJ´s färger eller GBBJ´s färg på Bt 305 känns tyvärr långt ifrån rätt. I vart fall när det gäller överdelen. Nu är det den gröna underdelen jag är på jakt efter och jag hoppas på fler bilder antingen här eller via mail.

Denna alltså. Med tanke på bildens ålder finns det nog stor risk för färgförändringar. Det beror naturligtvis också på filmtypen.


Gällande det gröna Ma loket i leveransutförande på ASEA broschyren.
Är detta ett färgtryck eller är det ett rent foto? I de fall man sett svartvita bilder som leveransfoto förefaller den gröna vara mycket mörkare. Jag har därför mina tvivel kring denna bild.

Det är mycket troligt att bilden är handkolorerad. Detta är inte exakt samma bild men den är tagen vid samma tillfälle.

/Ola


Hela tråden: