Vagntransporterna över Älghult (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Wednesday, October 21, 2020, 11:38 (1254 dagar sedan) @ Ola Almquist

[image]

Mesta trafiken Ruda-Älghult lades ju ned 1963: Kvar blev bara godstrafiken Sävsjöström-Lenhovda. Fordonflyttar för t ex underhåll Växjö <> Kalmar förekom dock till 1967, då f d RÄJ och större delen av f d ÖVJ började rivas.

Instruktion för körningarna fanns i linjeboken (Mot slutet den för 2 driftdistriktet i Växjö). De utfördes som vut med sträckan (Rottne-)Sevedstorp-Ruda indelad i fyra avsnitt: Rätt ovanligt. De sorterade under tkl Rottne, Sävsjöström och Ruda. Från Sevedstorp och Lenhovda fick dessa ringas upp.

Sevedstorp-Ruda hade bara ETT automatiskt vägskydd (Vid Basthult hlp). På 16 ställen måste därför vut tillsyningsman passa bommar, grindar eller "flagga".

Hur ofta dessa transporter kördes är okänt. Sedan de upphört 1967 förändrades trafikformen Sävsjöström-Lenhovda till växlingsrörelse.


Hela tråden: