F i godståg (Järnväg allmänt)

av Hans Broman, Wednesday, October 21, 2020, 12:11 (1277 dagar sedan) @ HJP

****
Efter att sth (största tillåtna hastighet) sattes ned från 135, till 100 km/h, flyttades F-loken från Hagalund till Sävenäs. De tillhörde dock, formellt, Hagalund, där kunnandet fanns för dessa lok. Vid behov av service och översyn, sattes de in i godståg till Stockholm, för att komma till Hagalund.
(bilder)

Fina bilder! Jag letade fram gamla anteckningar om brunloksomlopp i början av 1980-talet.

Tidtabellsperioden 1980/81 hade F-loken åtta turer, fördelade på ett tvådagarsomlopp och ett sexdagarsomlopp. Det korta omloppet gick Stockholm - Falun. Det långa omloppet skedde nästan helt på Göteborg - Kalmar/Karlskrona men knöts ihop med Hagalund genom att F-lok drog nattsnälltåget 404 Stockholm - Göteborg natt mot M-L och dagsnälltåget 127 M-L-dagar i motsatt riktning. Den 11 april 1981 såg jag F 631 i tåg 127.

I T81 (alltså 1981/82) var bara fyra turer kvar, och alla var förlagda till Göteborg - Kalmar/Karlskrona. Det var alltså då som SJ körde loken i godståg för att få dem till Hagalund ibland*.

Men den lösningen föll under tågplaneperioden. I början av mars 1982 gjorde F-loken entré i insatståg Stockholm - Södertälje, ett tågpar om jag minns rätt. Det är rimligt att tro att Du2 (eller möjligen Du) samtidigt fick ta över F-lokens uppgifter på Kust till kust. I insatståget giok ett lok i varje ände. Ibland var det Du2 och Du2, ibland Du2 och F, ibland F och Du2, ibland F och F.

SJ gjorde en omloppsplan för Du2 i SL-trafiken men använde ofta även F-lok i samma omlopp. Kanske kan det roa någon att se omloppsplanen för T82w (dvs tågplaneperioden 1982/83 så när som på sex veckor mitt i sommaren) (såvida planen inte blev ändrad):

Tur 1 (två lok): Sub 2952 Khä 2501 Cst 2921 Tu 2432 Cst 92432 Sub (uppställning) 92421 Cst 2421 Se
Tur 2 (två lok): Se 2420 Cst 2960 Khä 2509 Cst 2927 Tu (uppställning) 2920 Cst 2402 Mr
Tur 3 (södra loket): Mr 2401 Cst 92401 Hgl (uppställning) 2914 Upv 2915 Cst 2433 Tu 2924 Cst 2506 Khä 2959 Sub, därefter till dag 1
Tur 4 (norra loket): Mr 2401 Cst 92401 Hgl
Tur 5 (ett lok): Hgl 84105 Cst 2912 Upv (lämnas vid tågsättet) 2915 Cst 2433 Tu 2924 Cst 2506 Khä 2959 Sub, därefter till dag 1.
Med andra ord ett omlopp på tre dagar och ett på fyra. På papperet alltså.

Använda signaturer: Cst Stockholm C, Hgl Hagalund, Khä Kallhäll, Mr Märsta, Se Södertälje C, Sub Sundbyberg, Tu Tumba, Upv Upplands Väsby.

Sista gången jag fotograferade F í insatståg var i maj 1983. Vid månadsskiftet maj/juni lämnade F-loken SL-trafiken, trots att den omloppsplan som i mars 1983 gjordes upp för loktåg i SL-trafik T83 angavs omfatta såväl Du2 som F.

* Fotnot i efterhand: Men godstågsdragningen fanns inte med i den officiella omloppsplanen som jag fick.


Hela tråden: