Fordon till Salu SKÅJ - järnvägsmobila ställverk (Järnväg allmänt)

av Niklas B, Wednesday, October 21, 2020, 22:56 (1281 dagar sedan) @ Anders Svensson

Tillägg angående ställverksvagnen Q41 23: Detta är ingen vagn att använda i trafik utan det är ett utställningsföremål där den som tar över kan hävda att man kan visa upp ett fordon som borde tillhöra det järnvägshistoriska världsarvet. Bakgrunden är denna: Endast fem länder elektrifierade med systemet 16 kV, 16 2/3 Hz - Sverige, Norge, Tyskland, Österrike och Schweiz. Av dessa är det bara Sverige och Norge som placerat sin elinmatningsutrustning (omformare m m) på vagnsunderreden för att kunna förflytta dem mellan anläggningarna och till revision på central plats (Östtyskland hade dock ett liknande system där dock de kvarvarande omformarvagnarna köpts upp av Trafikverket...). Men endast Sverige byggde upp ett komplett beredskapssystem för att fortsätta driften på mer väl dolda platser under krig och kris från slutet av 1930-talet - se TÅG 12/05 (om jag minns rätt...). Det var där ställverksvagnarna kom in - som mobil ersättning för de fasta ställverk som finns i omformarstationerna. Sådana vagnar har alltså inte funnits någon annan stans i världen! //Anders, också SKÅJ

Sverige var inte så ensamma om mobiliteten. I den utsträckningen ja, men järnvägsmobila ställverk och transformatorstationer finns i Tyskland, Österrike och Schweiz. I dessa länder sköttes ju omformningen centralt, därför fanns inga mobila omformare, utöver de 112 st som forna östtyskland hade.
Framförallt Schweiz har många järnvägsmobila transformatorstationer.
Norge har/hade liknande koncept som Sverige.

https://de.wikipedia.org/wiki/Fahrbares_Unterwerk

Jag har också nån svagt minne av att jag sett att t.ex. Ryssland hade mobila transformator- eller likriktarstationer. Så jag skulle nog vilja påstå att det inte var så ovanligt, i alla fall att ha ett ett antal att kunna använda vid ombyggnader och provisorier.

Den andra bevarade vagnen är malmbanans vänners, en Q31. Största skillnaden mellan Q31 och Q41 var att de hade 2 resp 4 linjebrytare.

Jag googlade "mobile substation railway" och bland annat dök det upp bilder på Adif's flotta prylar i spanien:

[image]

och bilder på mindre flotta sovjetiska prylar.


Hela tråden: