Fråga: T.G.O.J Grön (Järnväg allmänt)

av Hans Broman, Thursday, October 22, 2020, 12:37 (1276 dagar sedan) @ Rickard95

Hej Svante.:-)

Boken ger ett trovärdigt intryck och flera av de detaljer kring hur TGOJ´s fordon var färgsatta gör det möjligt att skapa ett resonemang kring hur det kan komma sig att färgerna uppfattas så olika. Helt säker kan man så klart inte vara om man inte sitter på förstahandsuppgifter.
I detta fall så skiljde sig färgsättningen mellan Bt loken och motorvagnarna vid den aktuella tidpunkten.

Så med bokens innehåll samt de källor som yttrat sig under många år bland annat på detta forum och som gett ett trovärdigt intryck gör att jag känner det som mer sannolikt att den slutsats jag drar är den som får gälla för mig till den är motbevisad.

Gällande Ma loket och dess färger har det inte fram tills idag framträtt någon trovärdig källa till att dessa linjer skall ha varit vita eller silverfärgade. De bilder i färg som sägs vara leveransfoton som visats har troligtvis varit färgsatta, (Inga riktiga fotografier) och då ingen text tillhörande dessa foton där det beskrivs vilka färger loken hade vid leverans utgår jag ifrån det som står i boken. Ma loken var gröna med gula linjer från leverans.
Det har sagts att loken hade vita/silverfärgade linjer och att dessa blev gulmålade för att man tyckte loken syntes dåligt. Denna uppgift har endast figurerat i forum och källan kan inte garanteras. Jag skulle tro det är mer trovärdigt att man lade till gula linjer och gjorde dem tjockare för at öka synbarheten. Men jag är mottaglig för information där det finns en trovärdig källa.

Gällande färgsättningen på Bt loket i boken så skiljer den sig avsevärt mycket från dagens GBBJ Bt lok. Det är inte samma färg, inte ens i närheten. Loket har nog haft 2 olika färger där den senare får ses som samma färger som motorvagnarna hade.

Mvh Rickard

Från det att Bt-ioken var nya, till dess att de successivt målades paprikatöda med vit rand, såg jag dem regelbundet i Eskilstuna. Jag har ingen känsla av att TGOJ under den epoken successivt bytte den övre delens kulör, men jag vill inte utesluta det. Den blekare kulören på bilderna du hänvisar till skulle kunna bero på blekning, på liknande sätt som t ex SJ:s dieselrälsbussar från 1950-talet blev allt blekare i den ljusgula kulören när tiden gick, innan de lackerades om.

Jag tror att Bt (i varje fall på 1960-talet) i princip hade samma färgsättning som elmotorvagnarna, se t ex sid 237 i boken "TGOJ lok och vagnar". När jag såg GBBJ:s Bt-målning hajade jag till, för jag tyckte inte att Bt-loken sett så blekgröna ut under sin aktiva tid. Men visst har väl GBBJ målat om Bt 305 sedan dess. Här kommer en länk till GBBJ:s webbplats (Fotogalleriet) som visar loket i en färgsättning som jag tycker stämmer utmärkt med mina minnen: http://www.gbbj.nu/images/phocagallery/Lok/thumbs/phoca_thumb_l_f-12.jpg

(Att jag inte länkar direkt genom forumet beror på att det verkar krävas https i bildadressen då.)

Sedan var det namnet på färgen. För min del uppfattar jag den som olivgul och inte alls olivgrön eller ljusgrön. Men färgsmaken är tydligen olika.


Hela tråden: