Fråga: T.G.O.J Grön (Järnväg allmänt)

av Rickard95, Thursday, October 22, 2020, 16:11 (1275 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Hej Ola:-)
Om du har ASEA-skriften kanske du kan ta en ny mer högupplöst bild. Eller kan du berätta hur bilden i broschyren upplevs kontra den bild som visas här på forumet.
Som bilden ser ut idag och har presenterats på diverse forum så ser Ma loket ut att vara Ljusgrönt med vita linjer och bokstäver. På ASEA bilden ser strömavtagarens stomme ut att vara grå medans benen ser gröna ut. Finns det någon i livet som sett loket eller som har information som är säker kring Ma lokets färger vi leverans.
Finns där någon bild i boken Ellok vid Sveriges järnvägar på TGOJ Ma i leveransmålning

Jag kan inte se silver någonstans i de 3 bilder i färg som existerar på nätet.
[image]
[image]
[image]


Hittade igår denna bild på Motorvagn och Bt lok.
[image]

Sedan hittade jag en bild från sent 80-tal kanske tidigt 90 tal i mina föräldrars fotoalbum.
Också den bilden från GBBJ.
[image]

Om jag skall ge mig på en amatörmässig gissning så fick Bt loken den leveransfärg som ses i färgfotot i första inlägget. När loken sedan fräschades upp så målades de i samma färger som de motorvagnar fick som levererades några år senare.

Jag hade så klart blivit glad om jag hade kunnat bli överbevisad med hårdfakta som man kan ta på. Jag är inte ute efter att stämma i bäcken eller liknande. Jag vill bara få klart för mig hur det ligger till. En positiv diskussion som förhoppningsvis kan göra många lite visare och gladare.

Mvh Rickard


Hela tråden: