När kom - - -? -- Sär (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson, Thursday, October 22, 2020, 18:10 (1275 dagar sedan) @ Anders_W

Inte heller Sär (smalspårs-SÄO 1947) har med dem, men smalspårsbanorna hade ju ofta föråldrad teknik.

Kanske snarare [i]enklare [/i]än [i]föråldrad [/i]teknik. 1948 års Säkerhetsreglemente för smalspår (Sär) var "nedskalat" att bara passa sådana oelektrifierade smalspårsjärnvägar som inte hade dubbelspår eller linjeblockering. Dvärgsignaler fanns inte heller i Sär-1948. Efter förstatligandet av Mellersta Östergötlands järnvägar gav man dock ut ett tillägg som "tog hand" om elektrifieringen där.

Varken Nordmark-Klarälvens järnväg eller Stockholm-Roslagens järnvägar använde dock Sär-1948. NKlJ använde Säo-1947 med egna tillägg, och SRJ fortsatte att till 1959 använda SRJ-1941 med EJ-tillägg (som också innehöll smalspårsbestämmelser) och egna tillägg.
/up


Hela tråden: