Fråga: T.G.O.J Grön (Järnväg allmänt)

av Ola Ahlström, Thursday, October 22, 2020, 18:22 (1254 dagar sedan) @ Rickard95

Om du har ASEA-skriften kanske du kan ta en ny mer högupplöst bild. Eller kan du berätta hur bilden i broschyren upplevs kontra den bild som visas här på forumet.

Saknar för närvarande möjlighet att skanna bilden men den som finns i "Nyare svenska enfaslokomotiv" är betydligt större än den bild du visar. Här syns mer av stationsbyggnaden och stadsbebyggelsen liksom spårområdet framför loket. Jag betvivlar att bilden skulle vara kollorerad liksom att bilden skulle vara förvanskad av ASEA. Tror knappast att beställaren, TGOJ, skulle acceptera en förvanskad bild och inte heller att "tillverkaren" skulle våga något sådant med tanke på kommande beställningar. Däremot var säkert inte färgfilm vid tidpunkten, 1955, särskilt exakta men en firma som ASEA hade säkert en fotoavdelning/marknadsavdelning av hög klass. För min del kan jag inte dra annat slutsats än att de fösta TGOJ Ma loken var gröna med silvertext/dekorlinje.

Ola Ahlström
Malmö


Hela tråden: