Fråga: T.G.O.J Grön (Järnväg allmänt)

av K Lemming, Thursday, October 22, 2020, 22:39 (1253 dagar sedan) @ BJ


Gällande Ma loket och dess färger har det inte fram tills idag framträtt någon trovärdig källa till att dessa linjer skall ha varit vita eller silverfärgade. De bilder i färg som sägs vara leveransfoton som visats har troligtvis varit färgsatta, (Inga riktiga fotografier) och då ingen text tillhörande dessa foton där det beskrivs vilka färger loken hade vid leverans utgår jag ifrån det som står i boken. Ma loken var gröna med gula linjer från leverans.
Det har sagts att loken hade vita/silverfärgade linjer och att dessa blev gulmålade för att man tyckte loken syntes dåligt. Denna uppgift har endast figurerat i forum och källan kan inte garanteras. Jag skulle tro det är mer trovärdigt att man lade till gula linjer och gjorde dem tjockare för at öka synbarheten. Men jag är mottaglig för information där det finns en trovärdig källa.

Mvh Rickard


Rickard! Det du refererar till från forum stämmer ganska så bra är jag övertygad om.

TGOJ Ma 401-407 levererades 1954. Alla dessa var vid leverans Gröna med två relativt tunna silverlinjer runt korgen lok 401-403 hade en stor utdragen TGOJ text i silverfärg på sidorna. Lok 404-407 fick en något mindre och rundare text också målad i silverfärg på sidorna.

Finns en artikel i TFA från 1954. (hittar inte den nu) Där beskriver man att stora texten och linjer är samt tak som målade i silver.

Här en bild över 105 i färg. Kommer från tidigare inlägg i detta forum.
[image]

BJ

Hade TGOJ rödvita framändesskärmar? Om inte så misstänker jag att bilden är kolorerad.


Hela tråden: