Fråga: T.G.O.J Grön (Järnväg allmänt)

av Rickard95, Thursday, October 22, 2020, 22:49 (1280 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hej:-)
Stort tack för att du tagit dig tid att hitta ett svar på frågan om färgerna.

Framgick det om taket vid leverans tillsammans med de vita linjerna också var vitt eller om det var silverfärgat. De bilder som finns på nätet på förebilden ser ut att vara av en solid färg.
Strömavtagaren är grå medans taket ser betydligt ljusare ut. Jag har mina tvivel.
Vita tak skulle med största sannolikhet uppfattas som grå redan efter en kort tids användning. När väl slitage och matthet slår in får den vita färgen en mer grå/smutsig ton.
Hur som helst så är en solid färg kanske mer rätt att beskriva som ljusgrå. Silver förknippas ofta med metallicfärger vilket tydligt syns att så inte är fallet med takfärgen i detta fall.

Med hänsyn till den information som framkommit nyss och de bilder som finns tillgängliga så är det nog så att Ma loken var mörkgröna med vitt tak, vita ränder och text vi leverans.
Jag har bara hittat bilder på 401-405 i leveransmålning. 406 och 407 saknas. Är det någon som har bilder eller med säkerhet kan visa på hur dessa lok såg ut. 408 och 409 kom ju såpass mycket senare och där har man fastställt att dessa fick den slutgiltiga gröna målningen.

Mvh Rickard
[image]
[image]
[image]


Hela tråden: