Fråga: T.G.O.J färgsättning Bt (Järnväg allmänt)

av Hans Broman, Friday, October 23, 2020, 08:19 (1253 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jag har nu kontaktat en mycket gammal man som arbetade på TGOJ Huvudkontor i Eskilstuna nära både VD och Tc när färgerna på de nya elektroloken skulle bestämmas.
Som vanligt var det VD som hade sista ordet och att det var TGOJ som ägde loken skulle synas tydligt.
Han sade att Ma-loken var gröna med vita ränder och text. Jag frågade flera gånger om det var silverfärg/silvervitt, men han sade vit med tydlig röst.

Några ordagranna noteringar från TGOJ lokkort, revisionskort, motorkort, mm för åren 1953 - 1967 där färger anges, vilket endast förekommit på 2 st lok:

Ma 406: 1955 4/10 En gul rand påmålad, övriga breddade.

Hg 204: 1955 4/10 Gul rand påmålad.

- - - [/img]

Mycket intressant. Har du möjligen frågat den gamle mannen om han minns ifall TGOJ ändrade färgen på Bt-lokens övre färgfält (olivgul/blekgrön)? Fick elmotorvagnarna från början samma kulör som Bt redan hade?

Jag ser förresten i Ernst Wannedals bok om TGOJ 1927-90 den här bildtexten under ett svartvitt foto: "Det första Bt-loket, nr 301. Färgsättningen olivgrönt och brandbult."


Hela tråden: