Rökuppdrivarskärmar-effekt? (Fordon: lok)

av Måns Johannesson, Friday, October 23, 2020, 18:36 (1252 dagar sedan) @ Granis

Men, vilken hastighet behövdes för att uppnå den önskade effekten? Funderar på t ex Gp och Gt-maskinerna, kom de operativt upp i hastigheter då "uppdrivarfunktionen" uppstod?


Det var väl det dom inte gjorde, och därför man plockade av dessa skärmar rätt snabbt. Samma sak gällde väl med tiden (typ) också för normalspårsmaskinerna. Elektrifieringen av stambanorna gjorde väl att ångloken (internationellt sett) relativt tidigt förpassades till (mer eller mindre) sidobanor där hastigheterna aldrig gjorde att rökuppdrivarskärmar kom till sin rätt.


/ L G

Så snabbt tog man väl inte ned dem. Om jag tittar på de bilder jag enkelt (snabbt) hittar så verkar de haft dem kvar åtminstone in på mitten av 50-talet. Har även sett någon notering om att man ansåg att de gjorde god effekt när man provade dem på Gt-loken jämfört med de som inte hade dem (de första Gt-loken levererades utan skärmar utan fick dem i efterhand). Kan ju vara så att man tog bort dem senare när de inte längre drog persontåg i någon större utsträckning och alltså inte rusade fram i 60 km/h längre. Gt var ju relativt vanliga i persontåg innan BKB breddades och 3132-3135 drog en hel del persontåg de första åren (innan Håkantorp-Forshem breddades och Tp samt YBo5p kom).

/Måns


Hela tråden: