Fråga: T.G.O.J Grön (Järnväg allmänt)

av K Lemming, Friday, October 23, 2020, 19:22 (1253 dagar sedan) @ BJ

Svarar mig själv.
Det finns en svartvit bild troligen tagen vid samma tillfälle på DM
https://digitaltmuseum.se/021018038730/trafikaktiebolaget-grangesberg-oxelosunds-jarnva...

Men det är inte samma bild som i förra inlägget då fotovinkeln skiljer sig.
Se röret som skymmer hyttens sidofönster olika.
BJ


Att det finns en svartvit bild i nästan exakt samma fotovinkel får snarare mig att tro att även den andra bilden också är svartvit och blivit kolorerad. Troligen samma fotograf som tagit några bilder på loket och mellan bilderna tagit ett litet steg i sidled.


Varför skulle man ge sig på att kolorera bilder på 50 talet när det finns färgfilm??
Och i så fall varför så urblekt! Kolorering är väll ganska så ovanligt på 50talet?
BJ

Man kan vända på det, om man tog bilden med färgfilm varför skulle man då ta foto (den nästan identiska bilden)även med svartvit film?
Min tanke var att bilden isåfall blivit kolorerad digitalt, inte på 50-talet, och att rödsticket tillkommit när bilden av någon skannats med fel inställningar för typ av skanningsobjekt m.m på skannern. Men det kan absolut röra sig om en färgbild, den svartvita bilden som nästan är identisk skulle kunnat blivit svartvit digitalt. Jag bara spekulerar utifrån ledtrådar som finns i tråden.

Jag tycker den är lite väl dassig i färgerna för att ha varit en färgbild, men det hänger ju förvisso på filmtyp och förvaring av orginalet. Nu har ju Jonny S svarat på annan plats att det var en färgbild.


Hela tråden: