Har trixat i bild-redigeringsprogram >>> (Järnväg allmänt)

av Wk, Saturday, October 24, 2020, 21:29 (1273 dagar sedan) @ Rickard95

Skam den som ger sig. Jag fick efter lite stök installerat ett gammalt bildredigeringsprogram som jag alltid funnit användbart för att kompensera färgbilder tagna i underligt ljus.

Jag gick tillbaka till den bild som startade hela tråden:
https://www.flickr.com/photos/alcoalbe/49798136831/in/album-72157715212735182/?fbclid=I...

Därefter noterade jag mig:
a) bilden ger ett 'blekt' intryck, d.v.s. färgmättnaden är ganska låg.
b) Kontaktledningsbryggan - den borde vara grön
c) Det skymtar ett hustak i bakgrunden ovanför träden längst till höger - det skulle kunna vara 'tegelrött'.
d) Det ser ut att vara ett gult skimmer över bilden.

Jag har enbart utfört redigering av mättnad och färgbalans mot hela bilden. Ingen manuell kolorering eller del-selektion har gjorts. Efter ett antal försök tycker jag fortsatt att dessa två ser ut att ha lyckats bäst med avseende på balans mot neutrala objekt på bilden.

[image]
[image]

Egentligen är nog den sista en aning för hårt färgad i varje fall i de grön/blå, men nu kan man tydligt se att delar av kontaktledningsbryggan är grön.

Min personliga kommentar till hela historien... Färger är svårt, minnesbilder kan vara en utmaning när de skall omsättas till något konkret, men jag har svårt att göra en annan bedömning, än att den av GBBJ rekonstruerade färgsättningen förefaller att inte vara helt i överensstämmelse med något försök att korrigera gamla färgbilder.


Hela tråden: