Kryssmärket? Edit! Riksettan (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Saturday, October 24, 2020, 22:14 (1272 dagar sedan) @ Leif B

Där ser man vad vi diskuterat för inte så länge sedan. Minnet är bra men kort.

Kan även tillägga att i 38 ts första tidtabellsbok del A (Linjebok) från den 15 juni 1951, som PM:et tillhör, så anges att utfartssignalen i Norsholm är en å särskild mast placerad dvärgsignal enligt Sär tillägg A. Utfarten från Norsholm över Göta kanal var ju på NVHJ där Sär gällde.
https://smalsparsarkivet.se/wp-content/uploads/2017/03/BERE00016-1024x675.jpg
Kan det vara den som syns bakom kryssmärket på den länkade bilden från Smalspårsarkivet.


Det ser ut som att det är baksidan på kryssmärket vi ser på bilden, är inte det isåfall en märklig placering. Det kommer ingen väg från det hållet, där ligger ju bangården.


Jag tror att kryssmärket avser den kombinerade bil/tåg-bron över Göta kanal bakom fotografen. Kryssmärket skulle hellere stått intill vägkanten men där fanns det nog inte utrymme mellan järnvägens och bilvägens fria rum. Kryssmärkets ska alltså uppfattas av bilister som närmar sig märket på Riksettan. På stolpen sitter också ett varningsljus som är riktat rakt mot en ankommande bilist från norr (mot oss i bilden). Förutom varningsljuset vreds bommen 180 grader hitåt tills den spärrade Riksettan.

Jag skulle tro att det även fanns et kryssmärke på vänster sida av vägen (utanför bilden till höger) men att det syntes försent när det dök upp bakom träden i innerkurvan.


Edit: jag hittade [link=https://smalsparsarkivet.se/wp-content/uploads/2017/03/BERE00012-1024x677.jpg]en annan bild[/link] i smalspårsarkivet, och får delvis ta tillbaka ovanstående.

Man ser båda kryssmärkena och inget av dem har vridit sig (som Överkörmästaren föreslog). men bommen är vriden bara 90 grader och spärrar infart på övergången från Riksettan, inte över själva Riksettan som jag föreslog.

Bron är inte heller kombinerad bil/tåg, men jag har fortfarande för mig att den var det under någon period, antagligen de allra sista åren när biltrafiken hade ökat så mycket att det inte längre fungerade med "enkelspår" på Riksettan. Oavsett det så korsade spåret Riksettan omedelbart söder om bron, så där måste också funnits kryssmärken.


Hittade [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=19293]en bild som visar korsningen med Riskettan söder om bron[/link]. Jag tycker det tyder på att man ursprungliga teori trots allt stämmer, d v s att man spärrade Riksettan med bommen på första bilden, eller?

Jag hade också grävt fram denna tråd med bilder från 1954. Jo, jag tror också det.
Bron var tvåfilig för vägen, alltså kombinerad i det ena körfältet mellan sommaren 1951 och 1953.

/Ola


Hela tråden: