Den ljusare färgen på Bt och elmotorvagnar (Järnväg allmänt)

av Hans Broman, Sunday, October 25, 2020, 11:58 (1278 dagar sedan) @ Rickard95

- - - Det är svårt att hitta information om Bt lokens leveransmålning. Bilden i första inlägget är färgfoto som man med hjälp av omgivningen får säga är väldigt bra.

De motorvagnar som levererades efter Bt loken till TGOJ hade ett annat färgschema om man skall tolka informationen på nätet och i boken.
Enligt boken levererades motorvagnarna mörkgröna nedtill, ljusgröna upptill och olivgröna i fronten. Där finns en bild på sidan 237 om än lite blek men man ser klart och tydligt de olika färgnyanserna.

Jag hittar ingen information om att man bytt färgschema på Bt loken och tagit efter motorvagnarna. Merparten av de bilder som finns upplevs som bleka efterliknelser av bilden i första inlägget. Merparten av de bilder som visar på GBBJ senare färgval är just på GBBJ (Bt 305) lok och ommålningar. - - -

Bra att du envist återkommer och försöker skapa klarhet på osäkra punkter, och stället olika uppfattningar mot varann.

Boken som du talar om är förstås "TGOJ lok och vagnar", med Christer Fredriksson som medförfattare. Christer har förut i detta forum berättat att förlaget hade bråttom med att få trycka boken, och inte väntade på att Christer skulle få tid att göra en rejäl faktagranskning av manuskriptet. Det är uppenbart att en faktagranskning skulle ha behövts här och där, inte minst på sidan 237. Det som någon där har skrivit om motorvagnarnas färgsättning 1962 och 1966 är helt uppåt väggarna. Eller vad tycks om följande: "1962 hade de som de äldre rälsbussarna grått tak, blå nedtill, gulvita upptill och 1966 hade de silvergrått tak, mörkgrön överdel, vit mellanrand och ljusgrön överdel." Det kan Christer omöjligt ha skrivit.

I samma stycke stod också: "Enligt foto levererades de med silverfärgat tak och målade mörkgrönt nertill, ljusgrönt upptill och olivgrönt på fronterna." Detta leveransfoto från 1956 återges också i boken. Jag har alltid upplevt att elmotorvagnarna hade samma olivgröna färg på fronterna som på vagnssidornas nedre del. Sedan skulle jag, och många med mig, hellre kalla den övre delens färg för olivgul än ljusgrön.

Det verkar inte finnas skilda meningar om den olivgula färgen på elmotorvagnarnas korgsidor. Jag kan inte ta gift på att Bt-loken hade samma olivgula övre färg som elmotorvagnarna, men det är den känsla som jag hade under min uppväxt i Eskilstuna på 50- och 60-talen. Jag ser fyra alternativa möjligheter:
1) Jag minns fel, och Bt var hela tiden mer blekgul än elmotorvagnarna.
2) Bt hade en blekare gulbeige kulör de första åren och fick sedan successivt samma olivgula kulör som elmotorvagnarna hade redan från leverans.
3) Bt levererades med den olivgula kulör som elmotorvagnarna sedan fick, men den ursprungliga färgkvaliteten blektes snabbt, vilket fastnade på några foton innan man fick på en mindre känslig färgkvalitet.
4) För ögat har Bt-loken sett ungefär likadana ut hela tiden. Alla färgskillnader hänger samman med det fotografiska materialet.


Hela tråden: