Plankorsningar i Norsholm - Riksettan (Järnväg allmänt)

av K Lemming, Sunday, October 25, 2020, 16:11 (1277 dagar sedan) @ Ola Almquist

Då är frågan om bommen troligtvis från början enbart var till för den mindre vägens plankorsning som syns på denna bilden:
https://smalsparsarkivet.se/wp-content/uploads/2017/03/BERE00016-1024x675.jpg

om nu den bilden är tagen samtida med denna bilden:
https://smalsparsarkivet.se/wp-content/uploads/2017/03/BERE00012-1024x677.jpg
På denna bilden är vägen inte tvåfilig och delar en fil med järnvägen. Bommen verkar här vara vriden så att den hindrar infart från Riksettan till den mindre plankorsningen.

På den nedre bilden i den länkade [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=19293]tråden[/link] är bron tvåfilig och delar en fil med järnvägen och bommen spärrade då med all säkerhet Riksettan, men vad spärrade man då den mindre plankorsningen med? Fanns där från början en bom utanför bilden till vänster på bild 1 som då inte vreds över järnvägen när vägen var öppen utan vreds till vänster i bild, alltså bort från järnvägen.

Tack för länken till den andra tråden med Norsholmsbilderna, bilder jag aldrig sett, en väldigt charmig trafiklösning som gjord för modellbygge.


Bilderna är tagna [link=https://smalsparsarkivet.se/objekt/norsholm-28/]1956[/link] respektive [link=https://smalsparsarkivet.se/objekt/norsholm-32/]1960[/link]. Tanken är att man ska länka till objektsidan och inte direkt till bilderna.

/Ola

Tack Ola, där stog ju årtalen. Jag kopierade bara länkarna från tidigare inlägg. Bilderna i den länkade tråden ska vara från 1954 och där delar järnvägen ena filen med Riksettan över bron. Men på bilden från 1956 är bron enfilig för Riksettan och järnvägen har en egen "fil". Ändrades bron åter till att järnväg och biltrafik separerades?


Hela tråden: