NBJ, T 24 i Ervalla 1965, bild (Fordon: lok)

av Kjell Aghult, Sunday, October 25, 2020, 16:50 (1277 dagar sedan) @ Leif B

Hur gammal är konduktörsfinkan - kan det skiljt 100 år i ålder mellan lok och vagn?

Enligt NBJ vagnskort fanns i nyare tid F-vagnarna 50-54: 50-51 byggda på NKJ verkstad 1902 och 53-54 1897. Gissningsvis efter någon förlaga (Bolagets 1870-talspark från Scandia i danska Randers?).

Har någon NBJ vagnslista i nyare tid utarbetats? Bolaget hade många begagnade vagnar.

Ervallas roll som grenstation började tonas ned redan 1960. NBJ öppnade då en direkt busslinje Nora-Örebro, en förlängning av linjen från Hällefors. H. tillhör Örebro län och två byten undveks vid resor till länshuvudstaden. Från 1962 var linjen också Noras huvudförbindelse utåt.
Till Ervalla kördes på slutet endast skoltåg - då Järle stn låg avsides för bussarna. Godstågen
började köras igenom till Örebro 1964, men ett middagsgodståg till Er gick kvar två år till.

Personalen minskades. Ervallas siste stins (Särskild stinsvilla fanns!) blev stationschef i Lund. Efter siste mans pension 1976 timbetjänades Er av bilburen tkl från Ör: "Släppa in och ut noratåget" och klarera ev banarbeten (Enkelspårsdrifter). Detta upphörde vid fjb 1977 och klareringen övergick till tlc H. Tkl i Nora för avgående Ör-godståget var biljett- och godsexpeditören, sista fasta punkt för dagen. För det ankommande tåget var växlaren tkl.

Ervallas sista persontrafik nedlades vid tågplaneskiftet 1977-05-22.


Hela tråden: