Har trixat i bild-redigeringsprogram >>> (Järnväg allmänt)

av Urban Johansson, Monday, October 26, 2020, 14:20 (1250 dagar sedan) @ Svante Andersson

Hej Svante!

TGOJ var en privat järnväg, vilken gick mellan Ludvika och Oxelösund.

Förutom vissa delavsnitt som bl a SJ elektrifierade, var kontaktledningsstolparna normalt omålade under hela TGOJ-eran.

Som någon skrev "Det lönar sig inte att förklara för den som inte begriper".

Och för er andra som följer diskussionen om "olivgult" - så länge som inte provbiten (original från TGOJ lackverkstad Eskilstuna) med färg återfinns lär vi inte komma åt färgkoden och inte heller hur blank färgen var i nylackat skick.
Plåtbiten visades upp på en av modelljärnvägsdagarna som SWB hade på 90-talet? Men då var jag inte intresserad av den olivgula färgsättningen så jag lade inte på minnet om det var SWB eller någon privatperson vilken ägde plåtbiten.

Det finns färgprover (avskrap eller lackade plåtar) för TGOJ gul, röd, mörkgrön, orange samt svart och vit.
Det vi saknar är alltså
- olivgult (korg Bt och Yoa)
- silver/aluminium (fordonstak)


Sedan får man komma ihåg att man då kokade färgen "lite på gehör" och det blev nyanskillnader mellan respekte färgkok. Alla vi "mogna män" kommer ihåg hur petig man var på att färgburkarna skulle komma från samma kok när man skulle lacka någon större yta.

Själv slogs jag av hur stor blekningen var på TGOJ-orange när man bättringsmålade mindre skador.

Hälsningar
Urban


Hela tråden: