El och Diesel i samma lok (Fordon: allmänt)

av Lennart Petersen, Wednesday, October 28, 2020, 17:46 (1269 dagar sedan) @ Christer Göransson

Glöm ej Italien, ånga - el om jag minns rätt!


Det förekom i Schweiz, men jag vill minnas att det blev ett kort prov. I princip en värmepatron i ångpannan, men verkningsgraden var medioker.


De var inte ett prov, det var en nödvändighet då stenkolsförsörjningen tröt under andra världskriget.

/Christer

Det var två växellok som byggdes om med strömavtagare och värmepatroner under kriget.
Förutom då brist på stenkol hade man även brist på metaller för att bygga lok.
Men det blev bara två som även fick elutrustningen borttagen efter kriget.
En fördel med loken var att med välfyllda ångmagasin kunde man även växla ett tag på icke elektrifierade spår.
I mer modern tid har man i Schweiz installerat elpatroner för stationär uppvärmning i stall hos bl.a Brienz-Rothornbahn som använder ånglok i turisttåg.


Hela tråden: