Dubbelisolerad spårledning med två I-räler. (Signaler/säkerhet)

av Per Wirback, Tuesday, November 03, 2020, 09:36 (1263 dagar sedan) @ Harald

Varför valde man sådana för linjen Stockholm Ö-Djursholm ?


Det är ju det vanliga på likströmsbanor.


Du menar väl "på likströmsbanor i Stockholm". Det kräver ju speciella anordningar återledning av körströmmen. Likströmsbanor i Göteborg har det inte. Se t.ex. denna bild:

[image]

För information är denna plats numera helt ombyggd. Detta är således en historisk bild.


Nja, jag vill nog hålla med Överkörmästaren om att det är standardlösningen för likströmsbanor.

På sträckor där strömmarna är små (t ex vissa nordliga delar av Roslagsbanan med gles trafik och tydligen Göteborg Spårvägar) kan man klara sig med återledning i den ena rälen. Man får dock se upp med inte ett enskilt rälbrott kan bryta återgångskretsen till likriktarstationen, i så fall kam man få höga spänningar till jord och ev fordon på fel sida av rälbrottet, teoretiskt upp till hela linjespänningen. Särskilt på enkelspår brukar man i så fall behöva lägga en extra ledare (en kabel eller gammal räls) för att garantera återgången även vid rälsbrott.


På en dubbelspårig bana som spårvägen i Göteborg är det ju lätt att ordna detta genom att förbinda de två S-rälerna.

Roslagsbanan har fortfarande i huvudsak dubbelsiolerade räler och impedanser för likströmsåtergången på sträckan Stockholm Ö till Mörby där det är 75Hz spårledningar.
Det finns dock några undantag där man använder enkelisolerade skarvar och "S-räl system", tex på bangården på Östra, och vid Ålkistans växlar eftersom det skulle bli för komplexa isoleringssystem annars. på dessa platser finns också möjligheten att paralellkoppal den oisolerade rälen mellan flera olika spår för att säkra återgången. På ett flertal ställen på linjen är mittpunkterna på impedanserna vid de dubbelsisolerade skarvarna hopkopplade mellan upp och nerspår för att utjämna återgångsströmmen mellan spåren.

Andra sträckor, tex Näsbyparksgrenen, har en blandning av tonfrekvensspårledningar utan isolerskarvar och enkelisolerade I räler för att skapa distinkta gränser, och här finns på någon plats en svaghet i möjligt avbrott i återgångskretsen.

RB's nybyggda dubbelspårssträckor liksom de upprustade enkelspåren har numera isolerskarvsfria tonfrevensspårledningar istället.

/Per


Hela tråden: