Dubbelisolerad spårledning med två I-räler. Extraräl (Signaler/säkerhet)

av Leif B, Tuesday, November 03, 2020, 11:51 (1269 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Vill minnas att jag sett någon bild i detta forum på en plankorsning på Roslagsbanan där man lagt en tredje räl vid sidan av spåret för återledningen? Men jag kan ha drömt, för jag får inte riktigt ihop det.

Jo, du har helt rätt. Härett exempel från Lindholmen där ena farrälen är I-räl och återgångsströmmen därför är hänvisad till den andra.

För att gardera sig mot rälbrott i den enda återgångsrälen har man lagt den tredje rälen på slipersändarna och koppla den parallellt med andra rälen. Befintlig utsliten räl var väl helt enkelt billigare än nyköpt kopparkabel. Så här såg det ut mellan yttre växeln och stationsgränsen på några stationer. Inne på själva mötesspåret kunde de återgångsrälerna i resp spår fungera som reserv för varandra på samma sätt som Harald beskriver för dubbelspåren på Göteborgs spårvägar. Ute på linjen var båda rälerna återgångsledning.


Bildkälla: lokman.se


Hela tråden: