En grådisig förmiddag på Lysekilsbanan 29 juni 1972 (Järnväg allmänt)

av mikekris, Tuesday, November 03, 2020, 15:33 (1242 dagar sedan) @ K Lemming

På den tiden (tidigt 80-tal) gick det i huvudsak multade Hg2-lok i godstågen i åtminstone två tågpar fram och tillbaka mot Uddevalla. Bilden visar sista godståget för dagen från Lysekil vid 16.10-tiden på Lyseslätten, tagen från föräldrahemmet den 9 maj 1984. Detta tåg var lite mer "kul" att se på än vanligt! Det innehöll på slutet både en östtysk cementvagn (DR Uca) till Färdig betong en km bort, gastankvagnen (Uhs) till PLM man såg rätt sällan och som bonus dessutom en tvåaxlig djuplastningsvagn litt Ui som såg ut att frakta en fartygsdel. I övrigt är det först ett gäng Lh-vagnar och i slutet en Hbis. Då hade sen ca en månad tillbaka även de tyngre Du2- och Da-loken börjat visa sig för första gången på banan sen 34-kilosrälsen hade blivit utbytt mot begagnade 43 kg/m. På hösten kom även de i backarna passande Ma-loken! Rc och Rm fick vi dock vänta med tills sommartidtabellen 1991 trädde i kraft och då fick de lusa fram i 40 km/h mot att godstågen från -84 fick rulla i 70 km/h som på bilden! Tågklareraren tackade för sig i början på -91 och eftersom banan inte är fjärrstyrd så släcktes signalerna och VUT, numera spärrfärd (system S) infördes! På X7-tiden kunde man nån gång ibland se motorvagnen inkopplad i slutet på godståget och då fick man direkt intrycket av att den troligen "hade rasat" och var på väg till service!

Jag tackar er som lagt in bilder från banan och jublar för det "nya" jag har sett i år!
Det gav mersmak och jag får hoppas att fler vill lätta på sina fotoarkiv om de har äldre bilder från Lysekilsbanan!
Jag uppskattade speciellt en svartvit bild från Gläborg 1973 och sen persontåget på väg ut till Lysekil med Hb-lok och stockholmssovvagn inkluderad sommaren 1972 i samband med detta inlägg. Ett tåg jag kanske själv såg sekunderna efter bilden blev tagen eftersom det var nästgårds hemifrån men detta var inga loktåg jag minns, då jag vid fototillfället var 5½ år gammal och dom upphörde troligen året efter, om det jag har läst tidigare om det stämmer.

Jag hoppas det finns nån som lägger ut bilder på lastplatsen vid Gåseberg station på 50-talet eller före den revs ca 1965. Sen vill jag också gärna ha fler bilder från Häggvall, Gläborg och Håbygård från samma tidsperiod innan dessa driftplatser revs eller försämrades! Detta är nåt jag funderar seriöst på att bygga i modell, så man behöver klarhet i detaljer och hur det då såg ut. Själv har jag rätt gott om bilder från 80-talet på Lysekilsbanan och dess upprustning då, men minns i stort sett inget om hur det var före 1975.

Tack till alla som visar bilder härifrån!
Mikael Kristensson, Lysekilsbanans dokumentationsgrupp.

[image]


Hela tråden: