Linjeblockering norr om Lindholmen (Arkiv/forskning/litteratur)

av Per Wirback, Wednesday, November 11, 2020, 12:46 (1256 dagar sedan) @ Leif B

Har någon koll på när Roslagsbanan införde linjeblockering på Kårstalinjen norr om Lindholmen?

Sträckan Vallentuna - Lindholmen fick väl linjeblockering i samband med fjb-utbyggnaden, men den sträckte sig bara t.o.m. just Lindholmen.


Svaret på din fråga hör egentligen inte hemma i historiska forumet utan i "framtidsforum", men enligt plan ska linjeblock Lindholmen - Kårsta införas 2021-12-12. Samtidigt (återupp)byggs mötesstationen i Frösunda.


Svaret på den historiska frågan är att linjeblockeringen aldrig har sträckt sig norr om Lindholmen. Det finns dock vissa indikationer i gamla ritningar för tex Kårsta att Fjb var förberett, men det genomnfördes inte.

Kårsta hade likt övriga fjärrstyrda stationer lokalmanövreing med "kodtrycknappar", dvs två knapprader med 1-8 vilka skall tryckas in i kombination för orderkoder. Just Kårsta verkar dock bara ha haft knappar 1-6 i raderna, med de många gånger ändrade ritningarna är lite suddiga på denna punkt. Någon fjärrstyrning infördes dock aldrig.
Kårsta blev senare på tidigt 80-tal ombyggt med en mer normal lokal spårplan med inbyggda direkta trycknappar, tror det var i samband med att linjen mot Rimbo revs.


Jag vill minnas mig ha läst någonstans att Fjb utrustningarna tänkt för de norra bandelarna blev omdirigerade till en av sidolinjerna i söder, kanske mot Österskär.

/Per


Hela tråden: