Linjeblockering norr om Lindholmen (Arkiv/forskning/litteratur)

av Per Wirback, Thursday, November 12, 2020, 14:38 (1233 dagar sedan) @ Anders_W

Det var ju så de fjärrstyrbara reläställverken (SJ F 29/62) på RB var byggda (se t.ex. fasadritningarna från Österskärslinjens fjbstationer på Ekevings sida). Ville man månne ha en och samma konstruktion även i Kårsta för att hålla antalet anläggningstyper nere?


Fast Kårsta är äldre än 39/62 anläggningarna.
På bifogad ritning från september 58 är det två rader med 6 knappar på manöverpanelen.
[image]
Möjligen var detta en plan, och verkligheten blev annorlunda.

Det finns indikationer om att Vallentuna och Lindholmen fick en generation reläställverk innan 39/62 ställverken på dessa platser, och det troliga är att Kårsta fick ett ställverk i samma serie som sen har blivit kvar till denna dag, om än med modifieringar.

Teknikhuset i Kårsta har ett äldre utförande än 39/62, bla har huset pärlspont invändigt, men även reläutrustnigen är delvis äldre, bla med Akvariereläer för spårledningarna. Flera delar av detta är fortfarande i drift och skall vara det fram till midsommar 2021.


Det rekomenderas att gå till Ekevings sida för ritningar och söka på Kårsta.

/Per


Hela tråden: