Utbyggt mekaniskt ställverk i London efter 2000? (Signaler/säkerhet)

av Richard Loe, Thursday, November 12, 2020, 19:03 (1260 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Samtliga ändstationer i London hade ljussignaller och fjärrblockering ( "power signalling" ) innan år 2000, undantaget Broad Street som stängdes 1986. Sist ute var Marylebone som fjärrblockerades 1992. ..

Ja, påståendet från läraren verkar egendomligt. Marylebone fick 1967 ett nytt mekaniskt ställverk med 60 hävstänger i en ny byggnad, men i övrigt hade alla de stora ändstationerna elektriska signalsäkerhetsanläggningar vid det laget, och Marylebones nya mekaniska ställverk fick, som framgår ovan, inget långt liv. Däremot kanske någon av dessa stationer fortfarande hade ställarställverk (med elektriskt eller mekaniskt register) som byggdes ut? Det borde gå att kolla i British Power Signalling Register som kan laddas ner här. Titta på flikarna för Interlockings eller Power Frames.

Sista stora reläställverket som installerades var London Waterloo, som blev klar 1985. Första datoriserade ställverket (sk IECC med SSI) driftsattes 1989 vid London Liverpool Street. Waterloo hade fått en sådan också (SSI prov och försök hade pågått i Leamington Spa sedan 1982) men det tekniska riskerna med en sådan installation ansåg oacceptabla med tanke på spårkomplexiteten och trafikmängden vid Waterloo. (Reläställverket i Waterloo styrs nu via datorställverket i Wimbledon.)

I början på 2000-talet så hade alla kvarvarande reläställverk vid Londons ändstationer någon form av NX-styrning i form av ställare. Så sannolikt så var det fråga om en temporär utbyggnad av ett ställarbaserat reläställverk och det bör ha varit St Pancras.


Hela tråden: