Resgodsutrymme i HC motorvagnssläp TGOJ (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Hans Broman, Wednesday, November 18, 2020, 13:43 (1254 dagar sedan) @ Ola Almquist

YCFo kan kanske vara detta typ av släp. Det kan vara så att det alltid funnits öppning mellan utrymmen. Vi kan ha blandat ihop släp och motorvagn i vår uppfattning att dagens öppning är en stug anpassning.
Det är mycket riktigt trä versionen vi har här i Oxelösund. Inbyggt i köket i resgodsutrymmet hittades div material som troligen kommer just från släpet, vilket ökade nyfikenheten kring vad inredningen kan ha bestått av


Nej, åtminstone inte vid leverans (och jag kan inte hitta någon uppgift om att de byggdes om). Det står i Svenska rälsbussar att ett antal av dessa släp saknade toalett, bl.a. TGOJ 93 - 102. Dessutom har saken nämnts i detta inlägg, där hänvisningar till ritningar finns.

Det skulle vara trevligt att få se några bilder på och inifrån ert släp.

/Ola

Några interiörbilder har jag tyvärr inte, men däremot ritningar på två möjliga typer, hämtade ur boken "Svenska Rälsbussar".

TGOJ-släpen UBFot 103‒108 motsvarade SJ litt UBFo4s och hade toalett:
[image]

TGOJ-släpet UBFot 93 hade 10 m korglängd, liksom den första upplagan av SJ UBFo2. Bokens ritning av UBFo2 visar 10 meters korglängd, men där verkar ingå en toalett som SJ installerade i efterhand och som inte fanns hos TGOJ-släpen 93‒102:
[image]

TGOJ-släpen UBFot 94‒102 hade 11 m korglängd, i likhet med många av SJ:s UBFo2-släp. Därigenom blev resgodsavdelningen 8,1 m² i stället för 6,4 m² i den äldre versionen. Märkligt att SJ inte skilde dessa båda versioner åt i litterabeteckningen. För att föreställa sig ritningen för TGOJ-släpen 94‒102 får man (misstänker jag) utgå från 10-metersritningen ovan, lägga till en meter till vänster och tänka bort toaletten.


Hela tråden: