Resgodsutrymme i HC motorvagnssläp TGOJ (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Hans Broman, Wednesday, November 18, 2020, 20:13 (1248 dagar sedan) @ Granis

Törs man fråga om hur planerna är för fordonet, på kort och lång sikt då kanske (föreställer jag mig)? Körbart, så småningom? Då är bara frågan om vad som i så fall kan dra? Det vimlar ju inte av "Trä Hilding boggibussar" (heller). Järnvägsmuseum har ju en och mfÖSJ håller på med en som har GDJ-förflutet (förvisso TGOJ också, men då bara som tjänstefordon väl?). Tvåaxliga "Y" räknar jag inte med, men hur är det med den tidiga "Stål Hilding" GBBJ har (SJ litt YBo4)? Förvisso ett rejält renoveringsobjekt det också, och drog de/ kan de dra dessa släp (också)?
/ L G

Bara ett försök till svar på den sista frågan, alltså om det förekom hos TGOJ att en stålrälsbuss drog ett träsläp. Som barn i Eskilstuna på 1950-talet såg jag TGOJ:s dieseldrivna stålhildingar (YBos) många gånger, men aldrig med släpvagn i trä. Eftersom stålsläpen var manövervagnar måste det ha varit självklart att köra enbart sådana ihop med stålrälsbussarna så snart det var tillräckligt många stålsläp levererade. Men de fyra stålrälsbussarna levererades från november 1950 till maj 1951, och de fyra släpvagnarna kom inte förrän augusti - december 1951. Därför är det rimligt att tro att TGOJ körde stålrälsbussar ihop med träsläp i åtminstone ett års tid.

Men det förutsätter förstås att TGOJ vid det laget hade försett träsläpet med Scharfenbergkoppel. Det är rimligt att tro att släpvagnsserien 103-108 från 1946 hade det redan från början. Det skulle inte förvåna mig även de äldre släpvagnarna och rälsbussarna hade det ordnat hösten 1950. Hur det i dag är ställt med just den släpvagn som FSVJ nu har kommit över vet jag förstås inget bestämt om.


Hela tråden: