Nödkommandon i tyska ställverk -- Ersatzsignal, m.m. (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Wednesday, November 18, 2020, 20:38 (1247 dagar sedan) @ Anders_W

Personligen skulle jag till nödkommandona även räkna den udda Zusatzsignal, som tkl kan tända upp manuellt och som ger förare rätt att passera som om huvudsignalen i fråga inte existerade. Exempel: för några år sedan trodde en tkl på en mötesstation i Bayern att linjeblocket hade gått i baklås och tände därför upp Zusatzsignal för ett tåg som skulle avgå. Som alla läsare säkert redan räknat ut var det inte alls något fel på linjeblocket - det var ett annat tåg på väg från andra hållet.

Just Zusatzsignal har börjat diskuteras i tyska järnvägskretsar, just pga. farorna den medför, men den verkar inte försvinna förrän man går över till ERTMS nivå 2 eller 3. - - -

Det signalbesked som du menar heter Ersatzsignal (ersättningssignal). Det ingår dock i en grupp av signalbesked som heter Zusatzsignale (tilläggssignaler), som utgör just tillägg till huvudsignalbesked. Ersatzsignal har -- liksom alla signalbesked i Tyskland -- en kodbeteckning som kallas Kurzbezeichnung (kortbenämning), i detta fall Zs 1.

Zs 1 - Ersatzsignal kan ges på två sätt. Den äldre varianten utgörs av tre små vita fasta sken i triangel i form av ett 'A', den nyare av ett vitt litet blinkande sken. Zs 1 kan visas från en separat liten signalinrättning på huvudsignalens mast, eller från ljusöppning(ar) på huvudsignalens bakgrundsskärm.

"Ger förare rätt att passera som om huvudsignalen i fråga inte existerade", skriver du, Anders_W. Nja, inte riktigt. Betydelsen av Zs 1 är Am Signal Hp 0 oder am gestörten Lichthauptsignal ohne schriftlichen Befehl vorbeifahren (passera utan skriftlig order signalbeskedet Hp 0 ["stopp"] eller felaktig [släckt] huvudljussignal). Zs 1 ersätter alltså den skriftliga order som i frånvaro av Zs 1 måste ges till tåg för att det ska få passera huvudsignalen i "stopp". Denna order gavs förr på blanketten Befehl A (order A), vilket alltså är ursprunget till den äldre varianten av Zs 1.

Zs 1 förekommer överallt där tågklareraren anses ha möjlighet att säkert kontrollera, på ett eller annat sätt, att sträckan fri och hålls reserverad för tåget. Om sådan möjlighet inte anses finnas, bl.a. i stora fjärrstyrningsområden, används i stället ett annat tilläggssignalbesked: Zs 7 - Vorsichtssignal (försiktighetssignal) som visas som tre små gula fasta sken i form av ett 'V'. Också Zs 7 kan visas från separat signalinrättning på huvudsignalens mast eller från ljusöppningar på huvudsignalens bakgrundsskärm. Zs 7 betyder Am Signal Hp 0 oder am gestörten Lichthauptsignal ohne schriftlichen Befehl vorbeifahren! Weiterfahrt auf Sicht (passera utan skriftlig order signalbeskedet Hp 0 ["stopp"] eller felaktig [släckt] huvudljussignal, kör vidare i siktfart), d.v.s. samma som Zs 1 men med tilläggskravet om siktfart (vilket motsvarar hel siktfart i Sverige).

Efter passage av Zs 1 gäller max 40 km/h i anschliessender Weichenbereich (anslutande växelområdet), d.v.s. tills den yttersta växeln på stationen har passerats. Om den huvudsignal som passeras innehåller försignalering av nästa huvudsignal, får hastigheten vara högst 40 km/h tills nästa huvudsignal kommer i sikte. I övrigt gäller ingen särskild hastighetsbegränsning ("normal fart"). Om Zs 1 visas från en mellanblocksignal, finns det inget "anslutande växelområde".

Efter passage av Zs 7 gäller, som sagt, siktfart. Det innebär att man ska kunna stanna inom siktsträckan. I dagsljus får hastigheten vara högst 40 km/h, i mörker högst 15 km/h (!).

(fortsättes i nästa inlägg, p.g.a. forumets längdbegränsning)


Hela tråden: