Nödkommandon i tyska ställverk -- Ersatzsignal, m.m., forts. (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Wednesday, November 18, 2020, 20:39 (1226 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

(forts.)

Ett tredje tilläggssignalbesked är värt att nämna i sammanhanget: Zs 8 – Gegengleisfahrt-Ersatzsignal (ersättningssignal för körning på motspår). Det visas med tre små blinkande vita sken i form av ett ’A’, eller med en blinkande vit ljusrand snett uppåt vänster. Signalbetydelsen för Zs 8 är Am Halt zeigenden oder gestörten Hauptsignal vorbeifahren, der Fahrweg führt in das Streckengleis entgegen der gewöhnlichen Fahrtrichtung (passera signalbeskedet Hp 0 ["stopp"] eller felaktig [släckt] huvudljussignal, tågfärdvägen leder mot motspåret på dubbelspår [det vänstra spåret, det som normalt används i motsatt riktning]). Betydelsen är alltså lika med den för Zs 1 med tillägget att tåget ska framföras på motspåret. Denna signalering används på de dubbelspårssträckor som har normala signaler bara för ”medspåret” (det högra). Vid enkelspårsdrift på en sådan sträcka måste de tåg som går på motspåret få antingen Befehl (order) om stoppsignalpassage och gång mot motspåret, eller samma besked genom Zs 8. Tågföljden regleras i sådana sammanhang endast genom tåganmälan.

Efter den mycket allvarliga frontalkollisionen mellan Bad Aibling och Kolbermoor i Bayern i februari 2016 har man stramat åt reglerna. Nu gäller för tågklarerarna att det första tåg som ska använda sig av Zs 1 eller Zs 8 på en viss sträcka ska ges en särskild order om att tillämpa Fahren auf Sicht (siktfart) på sträckan. Om man tänker på att varje enkelspårsdrift på ett dubbelspår, som saknar dubbelriktad normal signalering på båda spåren (och sådana är många), måste inledas med att ett tåg kör i siktfart (15 km/h nattetid!), inser man att detta leder till våldsamma störningar. Kanske har man tagit i för mycket?

Lite historia (detta är ju ett järnvägshistoriskt Forum!):

Zs 1 Ersatzsignal infördes på viktiga huvudbanor på 1930-talet. Nu för tiden används den nästan överallt. Det är bara på utfartssignaler på riktigt små stationer på sidobanor där Zs 1 saknas. Det var östtyskarna som 1955 införde Zs 1 i form av ett blinkande sken -- först gult, men vitt från 1971. Den typen av Zs 1 används sedan 1993 även i f.d. Västtyskland, på den nyaste typen av huvudsignaler.

Zs 7 Vorsichtssignal var först en lokal företeelse i Köln-området, men har sedan 1970-talet spridit sig till andra ställen och används nu mer och mer i och med större fjärrstyrningsområden.

Zs 8 Gegengleisfahrt-Ersatzsignal tillkom 1972 i Västtyskland (blinkande tre vita i form av A) och 1971 i Östtyskland (vit lysande linje uppåt vänster).
/up


Hela tråden: