Resgodsutrymme i HC motorvagnssläp TGOJ (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Hans Broman, Wednesday, November 18, 2020, 21:49 (1253 dagar sedan) @ Kjell Friberg

TGOJ YCF0t motsvarade SJ UCF03 från SWB (med större vestibul). Bild på TGOJ YCF0 100 finns på sidan 228 i boken TGOJ lok och vagnar.


Intressant. Onekligen har du en poäng i att fotot du hänvisar till i TGOJ-boken visar ett sidofönster i vestibulen, vilket måste innebära att vestibulen var större än i andra rälsbussar. Detsamma gör fotot av TGOJ 98 på sidan 385 i Hällqvists bok, och ett foto på sidan 92 i Nilsson/Diehls bok (se nedan).

Hällqvist menar i sin stora rälsbussbok från 2017 att TGOJ-boggisläpen 93-102 (som levererades från HC 1940-46) var likadana som tio meter långa SWB CFoy 11. Denna levererades 1939 och blev UCFo2 1572 hos SJ). Däremot blev nästa SWB-rälsbuss, SWB CFoy 12, elva meter lång och hade en större vestibul. Förlängningen med en meter hamnade med ungefär en halvmeter i resgodsutrymmet och en halvmeter i vestibulen, men fick som SJ 1573 samma littera UBFo2 som den mer kortväxta systern 1572. År 1949 satte SJ in en långsoffa i den stora vestibulen på 1573, så att den blev lik fyra vagnar som kommit från BJ och SDJ och fick samma littera som de, UCFo3. Allt detta enligt Hällqvists bok "Svenska rälsbussar".

Men i SJK-boken "Hilding Carlsson och hans rälsbussar" från 2010 av Stefan Nilsson och Ulf Diehl läser jag nu på sidorna 93-103 om 10 meters och 11 meters boggisläpvagnar och vaskar fram följande, i sammanfattning: Troligen var det bara släpen 93-95 (från början numrerade 64-66) som hade 10-meterskorgen, och de hade i tredjeklassavdelningen en långbänk utmed hela mellanväggen till resgodsutrymmet. Toalett saknades. Författarna skriver att det är svårt att säkert slå fast vilken som var den sista 10-metersvagnen eftersom inspektionsrapporter och TGOJ:s egna notat skiljer sig åt. Sannolikt var det fr o m nr 96 (f d 67) som det i stället blev 11-meterskorgar, med samma indelning i vestibul, tredjeklassavdelning och resgodsutrymme som SJ UCFo3 hade, så när som på att TGOJ fortfarande inte beställde toalett. Det innebär 2800 mm bredd, 4205 mm långt resgodsutrymme, 4650 mm långt passagerarutrymme och 2085 mm lång vestibul.

Kort sagt: Släpvagnarna 93-95 hade 10-meterskorg som motsvarar SJ UCFo2 så när som att toalett saknas. 96-103 hade 11-meterskorg som motsvarar SJ UCFo3 så när som på toaletten. 104-108 hade s-korg som motsvarar SJ UBFo4s. Anders Jansson hade förklarat det här bra i ett foruminlägg som Ola Almquist länkade till, men han la skiftet från tio till elva meter två vagnar tidigare.

Hos TGOJ hade alla kombinerade passagerar- och resgodssläpvagnar samma littera, vilket på slutet var UBFot, t som i trä.

Till sist: På sidan 92 i "Hilding Carlsson och hans rälsbussar" (Nilsson/Diehl) finns en interiörbild från ett av de TGOJ-släp som hade sjusitssoffa utmed den hela mellanväggen till resgodsutrymmet.


Hela tråden: