Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 6 (Bana)

av Peter Bolin, Thursday, November 19, 2020, 23:42 (1252 dagar sedan)

Nu har det blivit dags för månadens omgång av Björn Alnebos Roslagsbanebilder. Den här gången har jag lagt lite extra möda på ljus och kontrast. Oktoberomgången var jag inte helt nöjd med, men nu tycker jag att resultatet håller måttet. 50 år gamla negativ kräver en del arbete för att komma helt till sin rätt.

Här är länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan:
Banvallsvandring Rö–Kårsta (juli 2016)
Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs (oktober 2016)
Djursholms Ösby–Svalnäs – återbesök (april 2019)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 1 (mars 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 2 (maj 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 3 (augusti 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 4 (september 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 5 (oktober 2020)

[image]
Okänd X3p vid infarten till Djursholms Sveavägen 1973. Det fanns en opublicerad färgbild kvar som jag hade missat. Årtalet framgår av att bilen har en ny registreringsskylt.

[image]
Den här bilden fanns bland Roslagsbanebilderna, så jag tror att bildtexten ska vara följande: Stocksunds hamn ca 1969. Vad säger forumexpertisen? Bilden kanske inte ens är relaterad till Roslagsbanan.

[image]
Djursholms Framnäsviken ca 1969. På bilden är hamnspåret, som fanns kvar i maj 1968, helt upprivet. Det låg längst till vänster. I mitten ligger sliprarna till mötesspåret kvar. Är det någon som vet vad som hände med den ursprungliga stationsbyggnaden med kiosk? Vid den här tiden var den som synes ersatt med en plåtkur av bussmodell.

[image]
Djursholms Framnäsviken ca 1969. Här ser vi hållplatsen från andra hållet. Kontaktledningsstolparna intill hamnspåret står fortfarande kvar.

[image]
Okänd X3p vid Vikingavägen ca 1969.

[image]
Okänd X3p vid Eddavägen ca 1969. Bra överblicksbild av stationsområdet med infartsväxeln och infartssignalen.

[image]
Okänd X3p i skärningen mellan Eddavägen och Vikingavägen ca 1969.

[image]
Okänd X3p vid Djursholms Framnäsviken ca 1969.

[image]
Okänd X3p passerar f.d. hpl. Slottsvägen ca 1969.

[image]
Okänd X3p vid infarten till Vikingavägen ca 1969.

Som avslutning hade jag tänkt att bjuda på en bild från Svenska Omnibusföreningens utfärd med H54 4828 som skulle ha ägt rum i slutet av oktober. Det var tänkt att först köra längs den sträckning som linje 509 hade under perioden 1973–2009, dvs. Brommaplan–Djursholms torg. Utfärden skulle sedan avslutas vid Eddavägen. Tyvärr satte Folkhälsomyndighetens skärpta rekommendationer för Stockholms län stopp för den utfärden.

Jag växte upp i Råsunda i Solna, så de flesta utflykter med Eddavägslinjen började med att åka 509:an till Djursholms Ösby. I december i fjol, i samband med att linjen slutade trafikera sträckan Brommaplan–Solna centrum, startade jag den här tråden på Bussnack som kanske kan intressera en del: Farväl linje 509 till Brommaplan.

Nästa omgång av Björns bilder kommer under december. Det här är bara början. :-)

Hälsningar
Peter Bolin


Hela tråden: