Stockholm C augusti 1967 (Järnväg allmänt)

av Stig Lagergren, Saturday, November 21, 2020, 11:51 (1246 dagar sedan) @ AH

Hej Stig
Ja ett stort tack till dina fina bilder och vilka minnen det väcker vi har ju både du och jag många mil i åkande tjänst. Var du själv med och tjänstgjorde på Y3 när dom var placerade i Stockhplm själv har jag gjort många mil med dom Malmö Karlskrona och även körde sista tåget Malmö- Strömsnäsbruk mins inte numret på den vagnen var även med och hämtade en sönderslagen och drog den till Kristinehamn för skrot det var med JVM.
Anders Henriksson lokf i Malmö

Hej Anders.
Roligt att du uppskattar bilderna. Det är ju ganska lätt att dela med sig numera när t.o.m. jag klarar av att lägga in bilder.
Y3 har jag aldrig kört, de försvann nog några år innan jag började förarkursen 1977. Däremot hörde jag en del historier från de som var med. Det var både positivt och negativt. De som åkte brandvakt uppskattade inte det jobbet. Men problemet med brandrisken var kanske löst när du började köra dem.
Tråkigt att ingen Y3 blev sparad, men det var en väldigt udda fordonstyp trots allt.
Men X9 hann jag köra några gånger under grundutbildningen. Hann dock aldrig få utbildning på dem innan de försvann från Hagalund. De var mycket lättkörda och trevliga tyckte jag. Nackdelen var den dåliga accelerationen och låga hastigheten. Men det var inte så bråttom på den tiden.


Hela tråden: