Bolagsbanornas chefsbostäder m m (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Saturday, November 21, 2020, 12:48 (1251 dagar sedan) @ Granis

Ja, det fanns ju många chefer även i forna tiders organisationer, därav citattecknet runt "chef" i mitt förra inlägg.

Visst hade många bolagsbanor stor administration. Men tjänsterna var noga definierade, inte minst för lönesättningen. I 1930 års järnvägsmatrikel redovisar NÖJ 13 administrativa tjänster i Finspång. Med titlar som kamrerare, förrådsförvaltare, kontorsskrivare etc (Kontrollörstjänsten var outsourcad till ÖCJ). VB hade bara fem administratörstjänster (Norrköping) och köpte likaså kontrollörstjänsten från ÖCJ.

....Har för mig att Johnson hamnade där redan som Tc för "bara" NÖJ, men där kan jag (också) minnas fel.

J. började 1906 som elev vid NÖJ, var så vid MÖJ 1920-1929. Gjorde en utflykt till VBHJ, var linje- och trafikinspektör där 1929-1936. Återkom så till (det nu samlade) fadershuset. .

... Medan CMa (sedemera Y Blomstrand) blev kvar i Finspång hela tiden -även efter 1930 alltså. Min sagesman kring detta är främst sonen Åke.

Tjänsten var ursprungligen ban- och maskiningenjör, sedermera uppdelad på två stolar. B. kom till Finspång som miö 1936, från Mellersta och Norra Sveriges ngpanneförening (1948 års järnvägsmatrikel). Jag träffade honom själv flera gånger vid mina NBJ-besök på 60-talet (Han var biö + miö där 1953-1968).


Hela tråden: