Björn Alnebos Roslagsbanebilder – Framnäsviken.Järnvägsgods? (Bana)

av Leif B @, lördag, november 21, 2020, 12:58 (4 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack till Thomas för bestämningen av hamnbilden. Jag fick inte riktigt ihop det med Stocksund. När det gäller Framnäsviken trodde jag inte att den hamnen var i full verksamhet så sent som 1969. Där lärde jag mig något nytt.

Tack även för identifieringen av X3p 35. Jag har i alla fall lärt mig att skilja på X2p och X3p, men enskilda fordonsindivider kan jag inte hålla isär. ;-)

Till Peter A: Så här såg Djursholms Framnäsvikens spårplan ut 1917 när det var station: Länk till Gunnar Ekevings webbplats. Sedermera nedklassades Framnäsviken till hållplats. I den här tråden, Nyheter längs Eddavägslinjen, finns det mer att läsa.

[image]
Så här ser det ut i hamnområdet vid Framnäsviken i dag. Bilden är tagen i april 2019 och är en repris från en tidigare tråd.

/Peter Bolin

Det ser ut som ett magasinsspår och två frilastsspår. Vad var det för gods som hanterades där?

Var det något gods som lastades om från båt till tåg eller tvärtom? Eller var både hamnen och godsbangården till för gods som skulle distribueras landsvägsledes i Djursholm? Förekom det något avgående gods från Djursholm med båt eller tåg - eller bara landsvägsledes?

Hela tråden:

RSS-feed av trådar