Bolagsbanor och bolagsstyrning (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Sunday, November 22, 2020, 15:28 (1243 dagar sedan)

Apropå förhållandet VD/tc:
1948 års järnvägsmatrikel redovisar 36 järnvägsbolag. 8 st (GDG- och gotlandsbanorna) har övergångsorganisationer som statliga bolag. De andra 28 har följande varianter på högsta ledningen:

A) Vid 11 ST är VD och tc samme man, med både "bolagiskt" och operativt ansvar. Exempel västgöta- och östgötasmalspåren, NBJ och NVHJ.

B) 6 ST ingår i industrikoncerner, tc ställning tycks likna en divisionschefs. Med VD högre i hierarkin, vid t ex KNJ och NKlJ bruksdisponenter.

C) Vid 3 ST används inte tc-titeln utan annan benämning: Stockholmsbanorna SNJ, SRJ och SSnJ.

D) För 3 ST (TGOJ-banorna) står Gränges´ koncernchef Martin Waldenström som VD: Alltså i även järnvägsdotterbolagen.

E) 3 ST (Kommunala lidköpingsbanorna) har gemensam bolagsstyrelse och använder titlarna "verkställande ledamot" och "trafikföreståndare".

F) Lilla Askersund-Skyllberg utpekar ingen VD, bara styrelseordförande. KURJ tycks ha extern VD, den kände Nils Ahlberg har bara tc-posten.

I fallen B och D bör många vardagsfrågor ha delegerats till nyckelpersonen tc.


Hela tråden: