Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan (Fordon: allmänt)

av Leif B, Sunday, November 22, 2020, 16:59 (1249 dagar sedan) @ sepernik

C6 2719 med ny designmålning i Fruängen nov 1972.
...
Mvh Gunnar


Designmålningen omfattade även interiören.
Jag har minne av att den nya målningen invändigt prövades i en C2 som jag ibland åkte med på linje 18. Har för mej att det var konstfackelever som hade målat i vagnen och det som sen blev den nya invändiga färgsättningen avvek från provet, bl a tror jag att det fanns en vinröd färg med drag åt brunt i vestibulerna, den försvann i det utförande som kom att gälla.
Hursomhelst upplevde åtminstone jag då den nya färgsättningen invändigt som ett lyft.

Tvärtom: C6 2719 var protypen med en färgsättning av Folke Bernadotte. Jag är dock osäker på hur den såg ut inuti från början? 2719 var en av de sista vagnarna som ASJ i Linköping byggdes innan de lade ner. C8 och C9 fick samma design som 2719.

Lite senare "parkopplades" en del C2:or för att frigöra bl a hyttsignalutrustning, koppel och förarbromsventiler till nya vagnar. Dessa fick samtidigt en "målarkluddsrevision", med bl a ljusgrön långbalk och, åtminstone vissa av dem, ny färgsättning inuti. Denna tror jag hade anknytning till konstfack och gick bl a i vinrött, brunt och beige. Jag är osäker på om alla vagnar var lika eller om det förkom olika varianter av denna färgsättning. Till denna färgättning hörde sittdynor av den traditionella typen med galon men i brunt i stället för grönt. På den tiden bestod vandalisering av att skära ett snitt i så många sitt- och ryggdynor som möjligt varför det var ett omfattande jobba att hela tiden byta dessa. Där hängde inte logistiken med utan det blev en hemsk blandning av gröna och bruna dynor i många vagnar som såg för j-vlig ut.

Det fanns även någon C4 (2455??) som hade bruna dynor, med C4-dynorna hade något annorlunda dynor än C2 så där fanns ingen reservdyna alls utan efterhand blev alla dynor gröna.


Hela tråden: