Eriksberg en halvt inofficiell hållplats. (Järnväg allmänt)

av S-O Johansson, Sunday, November 22, 2020, 18:30 (1245 dagar sedan) @ Kjell Aghult

[img]images/uploaded/202011211920055fb96865f4200.jpg[/img]
Eriksberg enligt mina anteckningar, osäker på om det stämmer...

En hittills okänd inofficiell hållplats. Plankorsning med detta namn på km 31.307 Totebo-Ankarsrum med sth 10 för tåg från Jenny. Enligt Norrköpings bandistrikts vägförteckning av 1978.

Eriksberg är inte helt inofficiell. Men man hittar den heller inte i någon tidtabell. När jag vikarierade i Västervik första gången 1980 så berättade de äldre förarna om denna hållplats och att man skulle se upp med den. Den skall ha sitt ursprung i ett servitut från bolagstiden för de som ägde gården. Om det hade att göra med att gården ligger ensligt vet jag inte men är en trolig orsak. Man skall även ha köpt aktier i HWJ en gång i tiden. Båda sakerna kan ju underlättat för att få servitut.
Enligt förarna så skulle den som skulle åka med, i alla fall på senare år, kontakta närmaste bevakade station, 1980 Hultsfred och Västervik men inte Jenny, och tala om att någon skulle åka med. De skulle sedan orderge berört tåg. Samtalet verkar inte skett så ofta utan man ställde sig där för att visa att man skulle med. Fick själv stanna och plocka upp en boende där en gång och även släppa av honom på återresan. När jag kommenterade att han skulle ringt Hultsfred i det här fallet och meddelat sin resa fick jag bara en onda ögat tillbaka. Han betalade i alla fall för en tur och retur Totebo-Västervik.


Hela tråden: