Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan (Fordon: allmänt)

av Leif B, Sunday, November 22, 2020, 20:09 (1223 dagar sedan) @ Harald

Lite senare "parkopplades" en del C2:or för att frigöra bl a hyttsignalutrustning, koppel och förarbromsventiler till nya vagnar.


Fanns det sådant kvar att plocka förutom koppel? Redan medan jag arbetade på SL (slutade hösten 71) plockade man bort utrustning ur B-hytterna och satte in en enkel rangerkontroller där. Jag minns inte hur mycket det var man tog bort.

Jo, HS-lådan kunde man ju ta från den ena vagnen när man parkopplade. Jag vet inte när man parkopplade - det var redan gjort när jag började i Högdalen. När jag jobbade i Högdalen (1982-84) fanns det både singelvagnar med rangerkontroller i B-änden (med mörkgrön långbalk) och parkopplade (med ljusgrön långbalk) som var parkopplade och då givetvis helt utan kör- och bromsutrustning i B-änden. Jag tror att man gjorde ombyggnaden på olika sätt under olika perioder, som du vet var det 450 vagnar av C2-generationen så det tog ett tag och man hann säkert kom på nya idéer under tiden.

Minns inte om det t o m fanns några C2 eller C3 kvar med förarbromsventil i B-änden.


Hela tråden: