Samma graf, en annan bandisp. (F.d. VGJ 1964) (Järnväg allmänt)

av Markus Frisén, Monday, November 23, 2020, 14:19 (1243 dagar sedan)

När man ändå sitter här och inte gör nåt vettigt kan man ju passa på att fråga.

JAg sitter fortfarande och grunnar på 1964 års graf över f.d. VGJ. Och jag slänger ut ett par frågor och ser vad som händer.

[b]1. D[/b]et finns fyra bandisp som går vardagar mellan lastplatserna "växel 3.6" och "växel 2.8". Namnen är kilometerangivelser. Växel 2.8 gick till omlastningen, som väl låg direkt efter gluggen under VSB på vänster sida, och växel 3.6 verkar varit frilastspår för slakthuset. Inga konstigheter på pappret.
MEN.
Godstrafiken mellan Sjövik och Göteborg Ö var ju borta sedan 4 år. Så vad var det här? Skickade man vagnar till göteborg som rampades och växlades ut? Och vad var det för vagnar? Kylvagnar? Pappersvagnar från Mariestad till kartongfabriken?
I en tidigare tråd står det om att denna trafik fanns även 1961 och jag tror det är Kjell Aghult som skriver ungefär "växling var ju dyrt så nåt måste man ju kört"

[b]2. V[/b]ardagar gick det ett godståg Vara-Sollebrunn och åter. Fanns det någon godskund i Sollebrunn eller var det styckegods?

[b]3. J[/b]ag tolkar Z efter tågnumret som att det är lokomotordraget tåg. Har jag fel?

[b]4. D[/b]et finns ett godstågpar Sollebrunn-Sjövik, men det är streckat. Jag tänker att det är extratåg som bara går på särskild order. Har jag fel? Och isf, vad för gods fanns det i Sjövik?

[b]5. J[/b]ag har hört att ett av skälen till att godstrafiken lades ner söder om Sjövik var att tunneln vid Buaholm inte är hög nog för överföringsvagnar. Samma sak måste väl gällt för Brobackatunneln, eller är den högre så det gick att köra överföringsvagnar till Sjövik?


Hela tråden: