Bokstavsnamn på signaler -- Djursholms Ösby (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Monday, November 23, 2020, 14:56 (1222 dagar sedan) @ Anders_W

I Djursholms Ösby användes bokstavsbeteckningar på infarts- och utfartssignaler enligt nedan till 1984, då det hävstångsställverk slopades som hade varit i bruk sedan 1919.

(Årtalen är tagna från uppgifter i tidtabellsboken del A och är något osäkra. En viss signal kan ha tagits i bruk resp. slopats något tidigare än vad som anges.)

A 1/2. Infsi från Stocksund uppspår, riktning uppåt. (1934–1942 hette den H10. 1949–1979 hette den A 1/2/3. Semafor till 1934.)
B. Utfsi från spår 6 mot Stocksund nedspår, riktning nedåt. (Semafor till 1939. 1947–1979 utfsi också för tågväg från spår 5. Yttre utfsi från 1979.)
C. Utfsi från spår 3 mot Stocksund nedspår, riktning nedåt. (1934–1942 hette den H11. Semafor till 1934.)
D 1/2. Infsi från Roslags Näsby nedspår, riktning nedåt. (Semafor till 1943.)
(E. Till 1975. Infsi från Dj Sveavägen nedspår, riktning nedåt. Semafor till 1939.)
E. 1979–1984. Inre utfsi från spår 6 mot Stocksund nedspår, riktning nedåt.
F. Infsi från Altorp, riktning nedåt. (1939–1972 hette den F 1/2. Semafor till 1939.)
G. Utfsi från spår 5 mot Roslags Näsby uppspår, riktning uppåt. (Semafor till 1943.)
H. Utfsi från spår 7 mot Roslags Näsby uppspår, riktning uppåt. (Semafor till 1943.)
(I, senare J. 1939–1972. Utfsi från spår 1 mot Altorp, riktning uppåt.)
(J. 1972–1976. Utfsi från spår 3 mot Dj Sveavägen, riktning uppåt.)
K. Utfsi från spår 2 mot Altorp, riktning uppåt. (Till 1939 var den utfsi, semafor, mot Dj Sveavägen. 1939–1975 hette den K 1/2 och var utfartssignal mot både Altorp och Dj Sveavägen; Dj Sveavägen uppspår från 1947.)
(M. Till 1974. Huvudsignal från vagnhallsbangården, användes för att reglera växling. (Semafor till 1942, oklart när den tillkom. Kunde manövreras till 1972.)
M. 1979–1984. Infsi från Roslags Näsby uppspår, riktning nedåt.)
N. 1979–1984. Infsi från Stocksund nedspår, riktning uppåt.)
O. 1979–1984. Inre utfsi från spår 5 mot Stocksund nedspår, riktning nedåt.
(P. 1947–1979. Utfsi från spår 8 mot Roslags Näsby uppspår, riktning uppåt.)

Signalerna E, F, I (J) och K på ”Djursholmsbangården” (bangårdsänden mot Eddavägs- ocn Näsbyparkslinjerna) hörde inte till hävstångsställverket. 1939–1979 manövrerades de från ett el-med-mek-ställverket på tågx i stationshuset. Oklart varifrån semaforerna manövrerades tidigare; kanske lokalt på signalmasten. Från 1979 manövrerades F och K från ett reläställverk, vars manöverpanel fanns i hävstångsställverkets byggnad, dit tågklareraren då flyttade.

Beteckningarna A, B och C är från senast 1906, då en manuell linjeblockering mellan Stocksund och Dj Ösby togs i bruk med dessa huvudsignal i Ösby. Förmodligen hette övriga infartssignaler D, E och F redan då. G och H tillkom gissningsvis då dubbelspåret mot Dj Ekeby öppnade, 1915, eller senast vid nya hävstångsställverkets ibruktagning 1919. K finns i tdtboken från 1924, oklart när den tillkom.

Blocksignalerna ”vid stationsgränsen” i Dj Ösby (i praktiken i några fall innanför stationsgränsen, men utanför yttersta växeln) var betecknade enligt följande:
(H12. 1934–1942. Mot Stocksund nedspår, riktning nedåt. Ändrades vid den ”stora blocksignalomnumreringen 1942 till:)
H15. Från 1942. Mot Stocksund nedspår, riktning nedåt.)
H16. Från 1943. Mot Roslags Näsby uppspår, riktning uppåt.
H102. 1948–1975. Mot Dj Sveavägen uppspår, riktning uppåt.
L2. Från 1961. Mot Altorp, riktning uppåt.

Obs att blocksignalernas ”H-serie” inte hade något att göra med utfsi H. Lite lustigt att blocksignalen mot Altorp fick ”modern” beteckning mitt i allt det gamla.
/up


Hela tråden: