LME: AXE/AXB och ARK/ARB (Fordon: vagnar)

av Anders Järvenpää, Monday, November 23, 2020, 15:22 (1221 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Beträffande X:t och E:t i AX-systemen må tilläggas att E:t ingalunda syftade på ett system med digitala väljarsteg eftersom systemet kallas AXE oberoende av om det har digital gruppväljare och abonnentsteg eller dito med tungreläer.

Jag hade nöjet att under 12 år ansvara för drift och underhåll av världens äldsta kommersiella AXE-station (Åbo 1976) med centralprocessor APZ 210 03 (minneskretsar med 1024 bitar per kapsel) och kopplingssystem APT 210 04 med både gruppväljare och abonnentsteg med tungreläer, ca 1/4 milj. stycken. Gruppväljaren hade 1536 ingångar och 1536 utgångar. Det fanns 14336 multipellägen i abonnentsteget och trafiken var precis så intensiv som den plägar vara i centrumstationer. Kraftförbrukningens grundlast var ca 400A (48V). I dagens läge har jag en AXE-station kvar i min vård med centralprocessor APZ 212 20. Trots att gruppväljaren har 16384 multipellägen förbrukar anläggningen obetydliga 25A (48V).

Jag arbetat med AXE-systemet i närmare 34 år. Det har blivit många felsökningar och problemlösningar under årens lopp. Trots att närmare 45 år nu har gått sedan systemets lansering på marknaden och trots att hårdvaran ser helt annorlunda ut numera är systemets grundstruktur oförändrad och jag betraktar systemet som det mest flexibla i sitt slag. Det är bara att lyfta på hatten för ingenjörsarbetet som gjordes på 1970-talet och som ledde till en av Sveriges genom tiderna mest betydelsefulla exportprodukt. Jag undrar om svenskarna kommer att kunna prestera något liknande igen?

Initialbokstaven A syftar inte enbart på telefonväxlar eller -stationer eftersom varianten av AXE för kretskopplad dataöverföring kallades AXB. På motsvarande sätt kallades anläggningarna för fjärrskift (telex) med koordinatväljare som var baserade på ARK52-systemet för ARB.

Intressant är att transitstationerna kallades ARM oberoende av om de var avsedda för telefoni eller telex, eller både och.

Här ser vi en del av gruppväljarsteget (typ I) i telefonstation typ ARF 102:
[image]

Här ser vi centralprocessorn med A-sidan till vänster och B-sidan med PTU-panel (den med några lysande lampor) till höger i världens första AXE-station med digtal gruppväljare (Åbo 1977):
[image]

Här ser vi anläggningen med Ing. Tage Dahlqvist framför HP-dataterminalen:
[image]

Bakom fönstren i bakgrunden ser vi en del av processorn typ APZ 130 för AKE13-systemet.

Och här ser vi anläggningen med en del av gruppväljaren i följande stativrad:
[image]


Hela tråden: