Samma graf, en annan bandisp. (F.d. VGJ 1964) (Järnväg allmänt)

av PeO, Monday, November 23, 2020, 16:50 (1244 dagar sedan) @ Markus Frisén

Ur minnet från en skolpojk, började realskolan -65.
Fråga 2, Det stod ofta G-vagnar på överföringsvagnar utanför Centralföreningen. Jag minns Gullfibervagnar stående, Jakobsson körde vidare till Torp på en jättestor (tyckte jag då) traktorkärra. Backlunds maskinaffär fick många leveranser, låg då snett över bangårdsplan från lastrampen sett och förbi järnaffären. Möbel- och snickerifabrikerna skickade nog fortfarande en del på tåg. Många småkunder naturligtvis, jag såg aldrig godsmagasinet tomt.
3) Tp kom 54, men jag minns dem inte från tidigt 60-tal, återkom -65, däremellan minns jag mest Z4p
4-5) På hörsägen: Öppna vagnar kunde gå genom Brobackatunneln i extremt låg fart, det var smalt, G-vagnar var för höga.
Mellan Sollebrunn och Sjövik gick virke från sågverken i Anten och Kvarnabo, Flis och sågspån gick alltid på lastbil, främst till Sarpsborg, trots att järnväg fanns.
Styckegodstrafiken Göteborg-Sollebrunn tror jag gick på lastbil även tidigare.


Hela tråden: