Glödstrumpor (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Monday, November 23, 2020, 19:04 (1242 dagar sedan) @ ak44

Det är nog ingen större brist på fotogen men ytterst få lok har fotogenbelysning. Dessutom finns det nog moderna förnybara bränslen som ersätter fotogenen.
Däremot är det nog brist på lyskroppar till AGA-belysningarna, dessa har ju inte strumpor då vibrationerna nog gör strumporna kortlivade.
Glödstrumpor för såväl stormlyktor som gaslyktor (acetylen eller gasol) går det att få tag i vad jag vet äveb om vissa udda modelller är svårare att få tag i. T.ex Fogas i Älvsjö har brra sortiment på sådant. Men dessa används nog i järnvägssammanhang bara i vagnsbelysningarna. Hur många vagnar idag har acetylenbelysning?

Jag har för mig att någon sade att ett större problem är påfyllning av de acetylentuber som används på loken.

Idag är dock LED-belysning ett bra alternativ som enkelt kan inmonteras i AGA-lyktorna och kan klara sig utan generator då ett batteri räcker rätt långt. Dessutom går det att få riktigt snyggt. Kan nog vara ett alternativ även för fotogenlyktor där en LED monteras inom lampglaset och tillräckligt med batteri får plats i lyktan.

I fallet Sb 1307 så var det nog även en anpassning till danska regler, där även ingår att loket numera är högerkört cab-forward-lok för att slippa flytta förarutrustnngen i hytten med toppstrålkastare även vid kolboxen (som alltså är framändan).


Hela tråden: