Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan (Fordon: allmänt)

av Anders Sandgren, Monday, November 23, 2020, 21:51 (1243 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ängbyvagnarna torde gått med motorvagn+släp och vid rusning tillkopplades en ytterligare motorvagn. Dubbla släp var nog för mycket för A23/A24.


Två släp i rad till en motorvagn fungerade inte elektriskt, man kan bara koppla 700V i en ände i taget. Däremot kunde man i teorin koppla en manövervagn i varje ände av motorvagnen, det gjorde man tydligen i enstaka fall på Lidingöbanan när det fortfarande fanns manövervagnar med hytt i båda ändarna.

På spårvägen var det förstås minst två motorvagnar i 3-vagnstågen, men även 3 motorvagnar verkar ha förekommit av bilderna att döma.

Jag antar att det avses att ett ängbytåg med en motorvagn i ena ändan och två släp/manövervagnar inte fungerar om motorvagnen går sist. Med motorvagnen först borde det fungera elektriskt (om inte Ängbyvagnarna har någon särskild egenhet) men motoreffkten är ju lägre på Ängbyvagnarna jämfört med A11/A12/A29 varför det blir i klenaste laget. Det är väl helt enkelt så att det blir litet långt för manöverspänning mm.
Man körde ju ordniningen MV+SV+SV+MV på linje 8 men det blev i klenaste laget varför det ena släpet byttes mot motorvagn. Där fanns ju inga manövervagnar, de ombyggdes på Brännkyrkatiden.

Det finns en historia om en buss-chaufför som försökte gasa ifrån ett Ängbytåg på Västerbron men fick se sig slagen rejält då tåget hade tre motorvagnar.


Hela tråden: