Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan (Fordon: allmänt)

av Överkörmästaren, Tuesday, November 24, 2020, 00:37 (1243 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Ängbyvagnarna torde gått med motorvagn+släp och vid rusning tillkopplades en ytterligare motorvagn. Dubbla släp var nog för mycket för A23/A24.


Två släp i rad till en motorvagn fungerade inte elektriskt, man kan bara koppla 700V i en ände i taget. Däremot kunde man i teorin koppla en manövervagn i varje ände av motorvagnen, det gjorde man tydligen i enstaka fall på Lidingöbanan när det fortfarande fanns manövervagnar med hytt i båda ändarna.

På spårvägen var det förstås minst två motorvagnar i 3-vagnstågen, men även 3 motorvagnar verkar ha förekommit av bilderna att döma.


Jag antar att det avses att ett ängbytåg med en motorvagn i ena ändan och två släp/manövervagnar inte fungerar om motorvagnen går sist. Med motorvagnen först borde det fungera elektriskt (om inte Ängbyvagnarna har någon särskild egenhet)

Det spelar ingen roll om motorvagnen gått först eller sist. Släpen hade inte genomgående 700V-ledning, utan det satt en omkopplare där man valde om matning skulle ske från A- eller B-ände. Därmed hade inte omformare och kompressor i "bortersta" släpet fungerat.

men motoreffkten är ju lägre på Ängbyvagnarna jämfört med A11/A12/A29 varför det blir i klenaste laget. Det är väl helt enkelt så att det blir litet långt för manöverspänning mm.

Manöverspänningen var inget problem, det gick ju t ex bra att köra 4-vagnståg med tre motorvagnar som du själv nämnt. Specifikationen lär ha varit att det skulle gå att köra 6-vagnståg så det var rejäla doningar, 72 volt.


Hela tråden: