Spårkors, huvudspår i gatan och delade väg / järnvägsbroar (Järnväg allmänt)

av Göran Kannerby @, tisdag, november 24, 2020, 18:12 (62 dagar sedan) @ Johan P

Denna fråga kanske skulle ha ställts i Postvagnen men den är ju helt klart historisk också.

I Sverige verkar ju alla spårkors byggts bort under 1990-talet. (Vilka år var det förresten Herrljunga och Öxnered byggdes om?) "Tåget i gatan" skulle bort 1960 på Roslagsbanan osv. Det finns väl en eller två delade broar kvar längs inlandsbanan.... Man har känslan att det skulle vara mycket tveksamt säkerhetsmässigt att få nyanlägga dylika lösningar idag.

Men i Wales anläggs nya spårkors så sent som 2007. WHR korsar normalspåriga Cambrian Coast Line
med några futtiga grindar vidCae Pawb Crossing
Dessutom kör tåget i gatan och över delad bro med vägtrafiken i Porthmadog.

Är det alls möjligt att få till spårkors, tåg i gatan, eller delade broar i Sverige längre? Skulle trafikverket tillåta det?

Trafikverket kan bara påverka det om det är deras spår. Annars är det Transportstyrelsen som (förmodligen) kommer att stoppa det.

För närmare 20 år sedan var jag involverad i hur "Limhamnsspåret" (dvs spåret till Malmö V) skulle hanteras förbi Malmö C. Staden (som ägde spåret och är väghållare för gatorna) hade nog helst sett det som gatuspår och att gatan kunde utnyttjas helt för vägtrafik utom då järnvägsfordon skulle passera. Vi hade vissa vilda planer på att lägga spåret mitt i gatan, med påföljd att gatan i hela sin sträckning skulle behövt stängas vid varje passage. Min minnesbild är att stadens företrädare själva insåg det omöjliga, vi behövde varken idka övertalning eller blanda in dåvarande Järnvägsstyrelsen. Istället fick det bli en avskild gatudel med påföljd att gatan enkelriktades. I ett läge försökte jag lansera idén att lägga intilliggande trottoar i (låg) plattformshöjd för att på så sätt kunna utnyttja marken ända in på spåret, men det föll på att Jernhusen (fastighetsägare) insåg att den trottoarhöjden skulle kännas konstigt om spåret lades ned. Annars kunde det blivit en kul upplevelse att åka dieselrälsbuss därifrån via Malmö gbg och vidare. :-)

Men ett sidospår i miljö med mer måttlig trafik skulle nog gå för sig, eller för den delen ett hamnspår som "nedsänkt spår" i en stor asfaltplan.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum