Spårkors, huvudspår i gatan och delade väg / järnvägsbroar (Järnväg allmänt)

av Göran Kannerby @, tisdag, november 24, 2020, 20:24 (62 dagar sedan) @ Johan P

Denna fråga kanske skulle ha ställts i Postvagnen men den är ju helt klart historisk också.

I Sverige verkar ju alla spårkors byggts bort under 1990-talet. (Vilka år var det förresten Herrljunga och Öxnered byggdes om?) "Tåget i gatan" skulle bort 1960 på Roslagsbanan osv. Det finns väl en eller två delade broar kvar längs inlandsbanan.... Man har känslan att det skulle vara mycket tveksamt säkerhetsmässigt att få nyanlägga dylika lösningar idag.

Glöm inte heller bort att vi hann med att bygga bort spårkorset i Åseda innan smalspåret genom det lades ner. Även där hade jag ett litet finger med i spelet, räknade ut spårgeometrin och övertygade Banverket om att på en plats som denna borde det vara acceptabelt med så liten radie som 200 m i några tiotal meter.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum