DVVJ hastigheter Bengtsfors-Årjäng (Järnväg allmänt)

av Sven Bårström @, Järfälla, onsdag, november 25, 2020, 15:46 (61 dagar sedan) @ Sven A

Jag kan inte på rak arm referera bestämmelserna om hastighet i medlut. Det är mycket troligt att sth 60 gällde i 20 o/oo.
Beträffande hastigheten i kurvor har den ändrats genom tiderna, bl a sedan man efterhand tillåtit större rälsförhöjning och större okompenserad sidoacceleration i kurvorna.
På 40-talet gällde sth 50 i 250 m kurvradie, sth 60 i 300 m, 65 i 350 m, 75 i 400, 80 i 500 och för sth 90 gällde minst 600 m radie, alla för loktåg. Rälsbussar fick gå fortare i kurvorna. Vid denna tid gällde max rälsförhöjning 120 mm. Senare ökade man detta värde till 150 mm, och numera gäller 160 mm. Samtidigt har man ökat den tillåtna sidoaccelerationen väsentligt, så att numera gäller ganska mycket högre värden för hastigheten i kurvor, särskilt på spår med fjädrande rälfästen.
DVVJ hade, om jag minns rätt, som normerande standard minsta kurvradie 250 m och största lutning 20 o/oo, vilket får anses vara ovanligt låg geometrisk standard för svenskt normalspår.
Sven B

--
Sven B


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum